Complementair therapeut Mirentxu
De zorg met een totaal visie

Kennis Centrum

Een alternatieve genezer kijkt niet alleen naar de symptomen, maar ook of de geest bijv. de klacht beïnvloedt.

Je kunt alternatieve geneeskunde als het ware indelen in de grote toepassingsgebieden. Alternatieve medische systemen, lichaamstherapieën, biologische therapieën, geest-lichaamtechnieken en energetische therapieën. De meeste van deze soorten passen niet bij de reguliere geneeskunde.

Geest-lichaamtechnieken zijn gebaseerd op de theorie dat geestelijke en emotionele factoren de fysieke gezondheid kunnen beïnvloeden, men maakt gebruik van verschillende technieken om de capaciteit van de geest, op punten waar het ook het lichaam ‘aanstuurt’, als het ware te verbeteren. Sommige technieken van deze tak van alternatieve geneeskunde waren vroeger nog alternatief maar worden nu ingedeeld bij de reguliere geneeskunde, om de gezondheid te behouden en ziekte te voorkomen of te genezen, worden gedragsmethoden, psychologische, sociale en spirituele methoden gebruikt.

Energetische therapeuten zijn van mening dat het lichaam diverse afzonderlijke velden van energie produceert, waarvan het bestaan door sommigen wordt ontkend, er zijn mensen die de wetenschap steunen en mensen die hun mening baseren op onzekere vorderingen. Alle energetische therapieën zijn gebaseerd op de gedachte dat er een algemene levenskracht of subtiele energie in en rond het lichaam bestaat.
Natuurlijk zijn er ook binnen deze groepen nog allemaal aparte soorten alternatieve geneeswijzen/ systemen.

Wat natuurgeneeswijzen zijn, is eigenlijk heel simpel uit te leggen. Het zijn alternatieve geneeswijzen die door veel culturen zijn beïnvloedt. Aan het begin van de 20e eeuw is het een nieuw officieel gezondheidssysteem geworden in de VS. Bij ons ligt de natuurgeneeswijze op hetzelfde niveau als alternatieve geneeswijzen wat reguliere gezondheidszorg betreft. Natuurgeneeswijzen heeft zijn basis bij de genezende kracht van de natuur. Er wordt van preventie en behandeling van ziekte door een gezonde levensstijl en behandeling van de patiënt in zijn geheel (bijvoorbeeld door het aanwenden van het zelfgenezende vermogen van het lichaam) uitgegaan. Ook richten deze systemen zich meer op het achterhalen van de oorzaak van de ziekte dan uitsluitend naar de symptomen te kijken.

Er moet dus wel authentiek spiritueel voordeel kleven aan tijd doorbrengen in de aanwezigheid van een energetisch therapeut.